1 Abo und 0 Abonnenten

در قصر پادشاه کوهستان نغمه معرف فیلم ام فریتس لانگ

در قصر پادشاه کوهستان نغمه معرف فیلم ام فریتس لانگ

قطعه موسیقی در قصر پادشاه کوهستان


در قصر پادشاه کوهستان قطعه ای ارکسترال است که در اصل به عنوان موسیقی صحنه برای صحنه ی ششم از پرده ی دوم نمایش پیر گینت (Peer Gynt) اثر هنریک ایبسن (Henrik Ibsen) نمایشنامه نویس و کارگردان تئاتر نروژی در سال 1867 توسط اروارد گریگ (Edvard Grieg) آهنگساز نروژی ساخته شد. این قطعه بعد ها به صورت یک نغمه ی معرف (Leitmotif) در فیلم ام (M) به کارگردانی فریتس لانگ (Fritz Lang)، کارگردان آلمانی، در سال 1931 به کار رفت.
عنوان اصلی این قطعه در زبان نروژی «I Dovregubbens hall» به معنای تحت الفظی «در قصر مرد دوور» است، اما در زبان انگلیسی بیشتر با نام «In the Hall of the Mountain King» که به معنای «در قصر پادشاه کوهستان است» شناخته می شود. این عنوان نیز در فارسی مرسوم تر است. قطعه ی در قصر پادشاه کوهستان در اصل بخشی از اپوس 23 می باشد که ادوارد گریگ در سال 1875 به عنوان موسیقی صحنه برای نمایش پیر گینت هنریک ایبسن نوشته بود. این قطعه در اجرای سال 1876 نمایش پیر گرینت مورد استفاده قرار گرفت.
ملودی شمایل نگار (Iconic) و به یادماندنی در قصر پادشاه کوهستان باعث شده تا بار ها مجددن اجرا شود و یا در آثار هنرمندان دیگر مورد اقتباس قرار بگیرد. به این ترتیب این قطعه از دنیای موسیقی کلاسیک خارج شده جزئی از فرهنگ روزمره ی دوران ما به حساب می آید. از موارد استفاده از در قصر پادشاه کوهستان می توان در فیلم ام به کارگردانی فریتس لانگ، کارگردان آلمانی، در سال 1931 اشاره کرد.
توضیحات کامل راجع به قطعه در قصر پادشاه کوهستان را در وبسایت سیناریوم بخوانید.

#FritzLang #HenrikIbsen #Music #Film #Cinema #فریتس_لانگ #هنریک_اینسن #موسیقی #فیلم #سینما



Read the full article